Hukuman rotan bendung gejala sosial

PONTIAN 31 Mei - Hukuman rotan terhadap pelajar yang melanggar peraturan sekolah perlu dikembalikan bagi membina tahap disiplin dan ketahanan diri yang tinggi.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan berkata, langkah itu juga merupakan cara mendidik para pelajar di peringkat awal bagi memastikan mereka tidak terlibat dalam kegiatan tidak bermoral yang kini semakin membimbangkan.
Beliau berkata, jika dahulu gejala sosial hanya berkisar kepada kegiatan merempit, namun kini kejadian hamil anak luar nikah agak membimbangkan.

''Tadi saya pergi ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan dimaklumkan terdapat tiga hingga empat anak luar nikah didaftarkan pada setiap bulan.
''Baru-baru ini pun saya dimaklumkan terdapat kes seorang pelajar tingkatan lima di Pontian melahirkan anak. Perkara ini amat membimbangkan saya," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Sambutan Hari Guru Daerah Pontian 2010 di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Benut di sini hari ini.
Pada majlis sama, beliau turut menyampaikan Anugerah Tokoh Guru kepada bekas guru, Mohd. Yusop Ibrahim, 62.
Ahmad yang juga Ahli Parlimen Pontian berkata, hukuman rotan bagaimanapun harus mengikut kaedah dan garis panduan yang telah ditetapkan.
''Semasa bersekolah dahulu daya pun pernah kena rotan, tetapi bukan sebab kerana saya melanggar peraturan tetapi sebab tidak beratur. Saya berpendapat guru merotan adalah untuk mendidik pelajar," ujarnya
Dalam pada itu, beliau berkata, Parlimen Pontian akan menganjurkan anugerah sekolah cemerlang pada tahun ini yang dibahagikan kepada empat kategori iaitu sekolah menengah kebangsaan, sekolah kebangsaan, sekolah agama dan sekolah jenis kebangsaan Cina.
Katanya, bagi sekolah menengah pemenang akan menerima hadiah wang tunai RM20,000 manakala tiga kategori lain bakal menerima wang tunai RM10,000.

Posted by YB Datuk Hj. Ahmad bin Hj. Maslan on 1:05 PM. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 comments for Hukuman rotan bendung gejala sosial

Leave comment

Primary top col ads

Ahmad Maslan on Facebook

FLICKR PHOTO STREAM

Secondary content column1

sidebarads

1


2011 Ahmad Maslan Blog. Hakcipta Terpelihara.
[ Login ]