Pembangkang perlu akur

KUALA LUMPUR 22 Mei - Pakatan pembangkang di Perak dinasihat menerima keputusan Mahkamah Rayuan yang secara konsensus mengesahkan kedudukan Datuk Dr. Zambry Abdul Kadir sebagai Menteri Besar Perak.
Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, kerajaan negeri yang sah hari ini perlu diberi peluang mentadbir Perak demi kebaikan rakyat tanpa diganggu-gugat oleh apa jua tindakan dan pertimbangan politik.
Katanya, semua pihak perlu sedar bahawa kemelut politik yang berlarutan sebelum ini telah menyebabkan rakyat berasa bosan dan ia sepatutnya dihentikan segera.
"Kita akur dengan keputusan awal, maka saya berharap mereka juga akan menghormati keputusan hari ini.
"Biarlah semua pihak melalui proses mahkamah dan biarlah kerajaan yang sah hari ini mentadbir Perak demi rakyat tanpa diganggu gugat dengan tindakan dan pertimbangan politik, saya yakin ramai dah bosan dengan pendekatan politik semata-mata," katanya kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.
Seorang lagi Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, apa yang telah diputuskan itu adalah mengikut lunas undang-undang dan tidak sepatutnya wujud sebarang pertikaian lain berhubung keputusan itu.
Katanya, bekas Menteri Besar, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin harus akur dengan ketetapan tersebut dan menerimanya dengan hati dan sikap terbuka seperti yang ditunjukkan oleh Zambry ketika Mahkamah Tinggi sebelum ini memutuskan beliau bukan Menteri Besar Perak.
"Pembangkang bukan setakat harus bersikap matang, tetapi juga menerima hakikat situasi di Perak sekarang," katanya.
Hakim Datuk Md. Raus Shariff yang bersidang bersama Hakim Datuk Zainun Ali dan Hakim Datuk Ahmad Maarop hari ini memutuskan keputusan Mahkamah Tinggi pada 11 Mei lepas bahawa Nizar adalah Menteri Besar Perak yang sah adalah salah, dan mengetepikan keputusan itu.
Hakim Md. Raus, dalam penghakiman lisannya, juga mendapati Sultan Perak Sultan Azlan Shah membuat keputusan yang betul melantik Zambry sebagai Menteri Besar yang baru, berdasarkan Perkara 16 (2) Undang-undang Tubuh Kerajaan Perak, selepas baginda berpuas hati bahawa Zambry mempunyai sokongan majoriti Anggota Dewan Undangan Negeri.
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin turut menyuarakan pandangan yang sama iaitu pembangkang harus menerima keputusan Mahkamah Rayuan itu.
"Dengan keputusan Mahkamah Rayuan, Pemuda harap kemelut politik Perak boleh berakhir dan pentadbiran negeri kembali stabil. Rakyat Perak dah banyak menderita kerana ketidaktentuan politik," katanya.
Katanya, inilah masa pembangkang berjiwa besar dan menerima hakikat bahawa BN adalah kerajaan negeri yang sah dari segi undang-undang.
Naib Ketua Wanita UMNO, Datuk Kamilia Ibrahim berkata, krisis kepimpinan di Perak bermula apabila pembangkang enggan menerima hakikat mereka telah kehilangan kuasa majoriti dalam Dewan Undangan Negeri Perak.
"Tuanku Sultan Perak telah bertindak sangat adil dengan menilai sendiri siapa yang memiliki sokongan majoriti, hasilnya baginda berkenan dengan kedudukan Zambry yang nyata mendapat sokongan yang lebih berbanding pembangkang," katanya.
Jelas beliau, Undang-undang Tubuh Negeri Perak sebenarnya memiliki fasal yang amat jelas berhubung perkara itu dan pembangkang sepatutnya sudah memahami perkara itu sejak dari awal lagi dan tidak mempersoalkan apa-apa lagi.
Katanya, apabila tiga hakim sebulat suara bersetuju Zambry adalah Menteri Besar yang betul, maka ini memperlihatkan tidak wujud sebarang keraguan undang-undang berhubung kedudukan beliau.
Ketua Pergerakan Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Sirlin berkata, keputusan Mahkamah Rayuan hari ini memberikan keadilan kepada semua pihak.
"Cukuplah politiking dan tumpu pula usaha ke arah membangunkan Perak demi kesejahteraan rakyatnya," katanya.
Sementara itu, Ketua Penerangan UMNO, Ahmad Maslan berkata keputusan mahkamah itu mengesahkan bahawa tindakan Sultan Azlan Shah melantik Zambry tidak bertentangan dengan undang-undang.
Katanya, ia juga bertepatan dengan pendirian UMNO bahawa baginda selaku bekas Ketua Hakim Negara tidak mungkin tersilap dalam membuat keputusan yang begitu penting.
"Segalanya sudah jelas dan terang tentang isu di Perak dan saya berharap Zambry dapat melaksanakan tugas membela rakyat dan membangunkan negeri.
"Keputusan sebelum ini dibuat oleh seorang hakim, hari ini pula ia diputuskan tiga orang hakim di mahkamah yang lebih tinggi, semua pihak perlu menerimanya," tegasnya.

Posted by YB Datuk Hj. Ahmad bin Hj. Maslan on 11:10 AM. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 comments for Pembangkang perlu akur

Leave comment

Primary top col ads

Ahmad Maslan on Facebook

FLICKR PHOTO STREAM

Secondary content column1

sidebarads

1


2011 Ahmad Maslan Blog. Hakcipta Terpelihara.
[ Login ]