5 punca kekalahan BN di Permatang Pasir - Ahmad Maslan

PONTIAN 5 Sept. - Lima faktor dikenal pasti punca kekalahan calon Barisan Nasional (BN), Rohaizat Othman pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir baru-baru ini.
Ketua Penerangan UMNO, Ahmad Maslan berkata, faktor pertama kekalahan kepada calon Pas, Mohd. Salleh Man ialah kekurangan jumlah keluar mengundi iaitu 73.1 berbanding 82.6 peratus pada pilihan raya umum lalu.
Beliau berkata, kekurangan itu jumlah pemilih keluar membuang undi pada hari berkenaan mungkin disebabkan hari bekerja.
"Kedua ialah faktor pengundi hantu yang ditumpangkan di DUN Permatang Pasir bagi memastikan kemenangan calon lawan," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan Ramadan kepada golongan kurang berkemampuan bagi kawasan Parlimen Pontian di Taman Sri Api-Api di sini hari ini.
Pada Pilihan Raya Kecil DUN Permatang Pasir 25 Ogos lalu, Mohd. Salleh memperoleh 9,618 undi manakala Rohaizat mendapat 5,067 undi.
Ahmad yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, faktor ketiga ialah pengundi Cina di kawasan DUN tersebut telah beralih menyokong DAP.
Faktor keempat pula, tambahnya, kawasan itu di dalam Parlimen Permatang Pauh yang memang kubu kuat parti pembangkang dengan pengaruh Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak 28 tahun lalu.
"Ini menyebabkan UMNO dan BN berhadapan dengan cabaran besar bagi meyakinkan para pengundi bagi memilih calon BN dalam pilihan raya tersebut," ujarnya.
Selain itu, Ahmad berkata, faktor kelima ialah tindakan Pas memanipulasi isu calon BN, Rohaizat yang berdepan tohmahan termasuk isu Majlis Peguam.
"Walaupun Rohaizat menjelaskan dan menangkis tuduhan yang dilemparkan pihak pembangkang termasuk isu peribadi namun ia masih tidak berjaya meyakinkan para pengundi.
"Rohaizat adalah calon yang dipersetujui semua pihak, namun pembangkang ambil kesempatan daripada pelbagai isu yang dibangkitkan termasuk isu peribadinya," katanya.
Menurutnya, laporan mengenai pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir itu akan dibawa ke mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO pada 11 September ini.
Sehubungan itu, Ahmad menjelaskan, UMNO dan BN akan menjadikan pengalaman di Manik Urai dan Permatang Pasir sebagai pengajaran menghadapi satu lagi pilihan raya kecil di DUN Bagan Pinang, Negeri Sembilan ekoran kematian penyandangnya, Azman Mohd. Noor akibat jangkitan dalam darah di Hospital Pakar Seremban semalam.
"BN mungkin sekali lagi akan berdepan calon Pas seperti pada pilihan raya umum pada 2008," katanya.

Posted by YB Datuk Hj. Ahmad bin Hj. Maslan on 1:00 AM. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

1 comments for 5 punca kekalahan BN di Permatang Pasir - Ahmad Maslan

  1. Assalamualaikum YB Haji Ahmad.

    Kalau UMNO terus enggan terima bahawa UMNO perlu berubah, UMNO akan rebah. UMNO mesti musabah diri. Gaya dan pendekatan kempen perlu selari dengan peredaran zaman. Ranking sebab kekalahan pun tunggang langang. Agak kecewa jugak sebab pada pandangan saya YB kurang ikhlas dalam memberikan sebab kekalahan. YB yang saya kenali sejak tingkatan 1 di SMSJ adalah seorang yang saya amat hormati. Mampu hafal Yassin, sering jadi imam semasa berjemaah dll. Bersihkan UMNO. Saya sayangkan UMNO tapi UMNO sering mengecewakan saya kebelakangan ini. Ketua Penerangan UMNO mampu mengubah kekecewaan saya ini.

    Selamat Berpuasa & Hari Raya

Leave comment

Primary top col ads

Ahmad Maslan on Facebook

FLICKR PHOTO STREAM

Secondary content column1

sidebarads

1


2011 Ahmad Maslan Blog. Hakcipta Terpelihara.
[ Login ]