Kilang pelet pelepah sawit untuk ternakan

Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) dengan kerjasama Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) mengorak satu lagi langkah kejayaan apabila menghasilkan makanan ruminan ternakan berasaskan pelepah kelapa sawit.
Kilang seumpamanya yang pertama di dunia, mula beroperasi Julai tahun lalu, berjaya menghasilkan dua jenis makanan untuk ternakan iaitu pelet makanan lengkap dan pelet makanan seratus peratus pelepah segar.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Ahmad Maslan ketika melawat kilang tersebut di Felda Bukit Sagu, dekat Kuantan, Pahang, baru-baru ini, berkata, kerajaan berharap kilang ini menjadi perintis kewujudan lebih banyak lagi kilang sedemikian pada masa depan.

Ini kerana pelet, yang dihasilkan menggunakan teknologi Jepun dan Jerman, mendapat permintaan tinggi di pasaran sekarang.
"Malah, pengusaha ternakan dari Kanada dan Korea Selatan juga dilihat berminat dan menyatakan hasrat untuk membeli produk ini," katanya.
Ahmad berkata, kewujudan kilang itu adalah selaras dengan usaha kerajaan bagi meningkatkan jumlah ternakan negara bagi mencapai sasaran 28 peratus untuk pengeluaran daging dan 16 peratus bagi pengeluaran susu menjelang 2010.
''Justeru itu, bekalan makanan ternakan yang bermutu tinggi dan mampu dibekalkan sepanjang tahun dilihat sangat penting bagi memenuhi matlamat itu.
"Dan kita yakin kilang pelet pelepah sawit ini dapat membantu usaha giat kita menyuburkan lagi sektor penternakan negara ini," katanya.
Pengurus Kilang Oil Palm Frond (OPF) Felda Bukit Sagu, Jamil Md. Yasin berkata, kilang yang didirikan di Felda Bukit Sagu 2 dibina di kawasan seluas 1.5 hektar melibatkan kos RM14.1 juta.
"Kilang ini menghasilkan pelet untuk ternakan lembu dan kambing, dan sasaran kami ialah menjadi pembekal utama makanan kepada ternakan negara," katanya, baru-baru ini.
Menurut Jamil, formulasi makanan tersebut dicipta khusus berasaskan kepada keperluan nutrien seperti protein, serabut, lemak dan mineral bagi menjamin pertumbuhan, pembiakan, dan kesihatan ternakan.
"Harganya juga murah iaitu RM30 untuk 40 kilogram (kg) bagi pelet makanan lengkap, dan bagi pelet makanan 100 peratus pelepah sawit segar ialah RM17 untuk 40kg," katanya.
Penternak juga tidak perlu bimbang mengenai had tamat tempoh pelet itu kerana pelet 100 peratus pelepah sawit segar boleh digunakan dalam tempoh dua tahun sementara bagi pelet makanan lengkap bertahan sehingga tiga bulan.
"Makanan lengkap ini dibangunkan khusus bagi memenuhi keperluan nutrien untuk pelbagai peringkat fisiologi dan pengeluaran ternakan, selain ia juga dikenalpasti bebas daripada toksin, faktor anti-pemakanan dan logam berat," katanya.
Hasil kajian mendapati pengambilan pelet sebanyak 7 kilogram (kg) sehari dapat meningkatkan berat badan lembu daging antara 0.8 kg dan 1kg sehari.
Manakala pengambilan makanan sebanyak 14 kg sehari untuk lembu tenusu dapat menghasilkan pengeluaran susu sebanyak 21.8kg liter sehari.
Pertambahan berat melebihi 180 gram (g) sehari juga pernah dicapai pada kambing baka Boer.
"Perbezaan antara kedua-dua pelet itu adalah pelet makanan 100 peratus pelepah sawit segar ibarat seperti makan nasi tanpa lauk sementara pelet makanan lengkap adalah seperti makan nasi beserta dengan sayur dan lauk," katanya.
"Kilang ini mampu mengeluarkan 1,200 tan pelet sebulan menerusi satu syif dan kita punyai tiga syif bekerja," katanya.
Jamil berkata, kewujudan kilang itu juga dilihat dapat menambahkan lagi pendapatan peneroka kawasan terbabit.
"Peneroka dapat menjual pelepah kelapa sawit kepada kilang dan harga yang ditawarkan amat berpatutan iaitu RM65 untuk satu tan pelepah kelapa sawit.
"Sehingga kini kilang ini telah membelanjakan RM93,558 bagi membeli pelepah tersebut daripada peneroka," katanya.
"Setakat ini, terdapat 13 pekerja dan majoriti ialah anak peneroka tempatan atau generasi kedua warga Felda," katanya.
Jamil berkata, kilang tersebut juga tidak mengalami masalah kekurangan bekalan memandangkan terdapat 17,000 hektar kebun kelapa sawit di Felda Bukit Sagu 1, Bukit Sagu 2, Bukit Goh dan Bukit Kuantan, yang berpotensi menjadi pembekal pelepah sawit.
"Selain itu terdapat seluas 61,000 hektar ladang kelapa sawit di rancangan felda Wilayah Felda Kuantan, jadi kita tidak akan menghadapi masalah mendapatkan bekalan pelepah sawit," katanya. - Bernama

Posted by YB Datuk Hj. Ahmad bin Hj. Maslan on 9:50 AM. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 comments for Kilang pelet pelepah sawit untuk ternakan

Leave comment

Primary top col ads

Ahmad Maslan on Facebook

FLICKR PHOTO STREAM

Secondary content column1

sidebarads

1


2011 Ahmad Maslan Blog. Hakcipta Terpelihara.
[ Login ]