Tingkat hasil tani Johor

PONTIAN 7 Jan. - Seiring dengan usaha meningkatkan lagi pengeluaran makanan negara, pelbagai pihak telah menyahut saranan kerajaan bagi mengurangkan penggantungan kepada makanan import.
Program pengeluaran tanaman makanan itu juga menyahut Dasar Pertanian Negara (DPN3) bagi menjana penghasilan bahan makanan untuk kegunaan pasaran domestik yang mula dilaksanakan sejak tahun 1997.
Antara agensi yang turut memainkan peranan itu adalah Pertubuhan Peladang Negeri Johor yang mengusahakan pelbagai aktiviti ekonomi seperti perladangan, kilang kelapa sawit, ladang nanas dan lain-lain.
Ketika ini terdapat 28 buah Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) di negeri ini yang aktif menjalankan pelbagai kegiatan bagi faedah ahli mereka di kawasan masing-masing.
Salah satu PPK yang giat menjalankan aktiviti ialah PPK Pontian Tengah yang memberikan galakan kepada ahli-ahlinya menceburi aktiviti pertanian, ternakan dan sebagainya.
Bagi menarik minat serta memudahkan mereka menjalankan projek masing-masing, petani dan peladang telah ditawarkan pembelian peralatan jentera kecil pertanian di bawah Program Matching Grant.
Menurut Pengerusi PPK Pontian Tengah, Rahmat Manidi, di bawah program tersebut, mereka ditawarkan pembelian peralatan dan jentera kecil dengan separuh harga.
Katanya, bagi program yang pertama kali itu, seramai 56 orang petani telah diberi peluang membeli peralatan tersebut untuk memudahkan mereka menjalankan kerja-kerja di ladang masing-masing.
Tambahnya, ia termasuk jentera pembajak kecil, mesin pemotong rumput, alat penyembur racun dan jentera pemotong untuk makanan ternakan.
Katanya, semua peralatan yang ditawarkan itu merupakan aset penting bagi memudahkan petani, peladang dan penternak untuk mempercepatkan kerja-kerja seharian mereka.
"Secara keseluruhannya, kos pembelian peralatan pertanian tersebut hampir RM200,000 dan sekiranya dibeli dengan harga sebenarnya ia mungkin mencecah hampir setengah juta.
"Langkah itu merupakan rangsangan dan pemangkin kepada para petani yang menjalankan kegiatan seperti menanam nanas, sayur-sayuran, tanaman kontan, kelapa sawit selain ternakan," jelasnya.
Beliau berkata demikian selepas majlis penyampaian peralatan pertanian dan jentera kecil yang dilakukan oleh Pengerusi Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen Pontian, Datuk Ahmad Maslan di Kompleks Pertanian Bersepadu, Ayer Baloi, di sini baru-baru ini.
Tambah Rahmat, pihaknya gembira kerana usaha yang dilakukan oleh Ahli Jemaah Lembaga Pengarah, PPK Pontian Tengah telah berjaya membantu para petani yang sering berhadapan dengan masalah untuk membeli peralatan pertanian.
"Program ini juga mendapat kerjasama daripada Lembaga Peladang Pertubuhan (LPP) dan Pertubuhan Peladang Negeri Johor (PPNJ) yang begitu prihatin dengan masalah tersebut.
"Ini memandangkan harga sebenar peralatan pertanian sedia ada yang mahal yang menyebabkan mereka tidak mampu untuk membelinya," jelasnya.
Kata Rahmat, pihaknya menyambut baik program geran padanan sejajar dengan langkah menjadikan pertanian sebagai satu perniagaan dan tidak lagi dilakukan secara sambilan.
Kata beliau, PPK sentiasa memberikan galakan dan dorongan kepada ahli-ahlinya untuk meningkatkan taraf hidup masing-masing melalui kegiatan pertanian yang diceburi.
Dalam masa yang sama, PPK juga menyediakan pelbagai kemudahan sokongan seperti khidmat pasaran, pusat-pusat pengumpulan dan timbang kelapa sawit serta pengangkutan.
Sehubungan itu, sejajar dengan gagasan 1Malaysia, rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan, pihaknya akan memastikan keperluan dan kehendak para petani menjadi keutamaan sepanjang masa.
"Sekiranya mereka berjaya, tentunya sektor pertanian akan menjadi penyumbang kepada ekonomi negara selain menjadi satu kerjaya yang membawa pulangan menguntungkan," jelasnya.

Posted by YB Datuk Hj. Ahmad bin Hj. Maslan on 9:22 AM. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 comments for Tingkat hasil tani Johor

Leave comment

Primary top col ads

Ahmad Maslan on Facebook

FLICKR PHOTO STREAM

Secondary content column1

sidebarads

1


2011 Ahmad Maslan Blog. Hakcipta Terpelihara.
[ Login ]