Bayi perempuan derita sakit jantung perlu bantuan

Rizaimi Mohd. Saad (kanan) berkata sesuatu kepada Ahmad Maslan yang mengunjungi rumah beliau di Taman Seri Limau, Lunas, Kulim, baru-baru ini.

KULIM 5 Sept. - Sejak dilahirkan lapan bulan lepas, Alnuraqleesya Rizaimi terpaksa menjadikan hospital antara 'destinasi tetapnya' bagi mendapatkan rawatan susulan kerana kanak-kanak itu mengalami sakit jantung Pulmonary Atresia.
Bapa kanak-kanak itu, Rizaimi Mohd Saad, 29, berkata, dia dimaklumkan oleh doktor yang merawat Alnuraqleesya bahawa anak ketiganya itu mengalami masalah saluran darah yang sempit daripada jantung dan sukar mengepam untuk sampai ke paru-paru menyebabkan dia kurang aktif dan pergerakannya agak terhad.
Menurutnya, pada peringkat awal pihak Hospital Pulau Pinang berhasrat untuk menjalankan pembedahan mengatasi masalah itu tetapi doktor-doktor pakar mendapati terdapat beberapa saluran kecil pada saluran darah itu menyebabkan pembedahan terpaksa ditangguh.
Rizaimi berkata demikian ketika ditemui di rumahnya di Taman Seri Limau, Lunas di sini semalam. Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan mengunjungi beliau baru-baru ini dan menyumbangkan RM3,000 kepada Rizaimi sebagai bantuan untuk rawatan Alnuraqleesya.
''Sekarang mereka mahu memerhatikan perkembangan itu dan jika saluran tersebut boleh digunakan maka pembedahan membetulkan saluran darah yang akan menelan kos antara RM30,000 hingga RM40,000 tidak perlu dilakukan," kata Rizaimi.
Beliau yang bekerja sebagai pemandu lori di sebuah syarikat swasta dengan gaji hari berkata, beliau terpaksa berulang-alik sekurang-kurangnya tujuh hari dalam sebulan untuk meraih pendapatan bulanan RM600.
Rizaimi berkata, jika dulu selain memandu lori dia juga melakukan kerja sampingan tetapi setelah menjalani pembedahan appendicitist dan usus pada 2009, dia dinasihatkan doktor supaya tidak melakukan kerja berat.
Beliau berkata, isterinya, Rohana Hashim, 29, adalah suri rumah sepenuh masa yang terpaksa menjaga dua orang anak lelaki mereka iaitu Mohd Amirul Akmar, 7, dan Mohd Aqrobin, 5.
"Mujurlah juga rumah tempat kami sekeluarga tinggal ini tak perlu bayar sewa kerana milik arwah bapa saya," kata Rizaimi.
Bersimpati dengan masalah yang dialami keluarga Rizaimi, Ketua UMNO Bahagian Padang Serai yang juga Pengerusi Penyelaras Kawasan Dewan Undangan Negeri Merbau Pulas Abdul Rahman Mahamud berusaha mendapatkan bantuan untuk keluarga itu.
Orang ramai yang bersimpati dengan kesukaran hidup yang dialami kanak-kanak perempuan itu dan keluarganya boleh memasukkan sumbangan mereka ke Nombor Akaun: 07016020612782 Bank Islam Malaysia Berhad Cawangan Kulim atau hubungi 0194769632 (Rizaimi Mohd Saad).

Posted by YB Datuk Hj. Ahmad bin Hj. Maslan on 10:39 AM. Filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0

0 comments for Bayi perempuan derita sakit jantung perlu bantuan

Leave comment

Primary top col ads

Ahmad Maslan on Facebook

FLICKR PHOTO STREAM

Secondary content column1

sidebarads

1


2011 Ahmad Maslan Blog. Hakcipta Terpelihara.
[ Login ]